Server České hory

Délka: 18,6 km
Obtížnost: středně náročná
Okruh: ANO, Značení: značená

Výlet začíná v obci Volary a vede dále po žluté a zelené turistické značce k Brixovu Dvoru. Od něj trasa výletu pokračuje po silnici kolem přírodních rezervací Velká a Malá niva do obce Lenora. Zde odbočíme vlevo a po modré turistické značce jdeme přes řeku Řasnici k rozcestí turistických tras. Zde zahneme vlevo a po zelené značce jdeme k Volarským šancím. U šancí zahneme opět vlevo a po žluté značce opět překonáme řeku a dojdeme do obce Soumarský Most. Odtud pokračujeme po zelené podél Teplé Vltavy a přes malé rašeliniště k vrchu Lískovec. Z Lískovce již klesáme zpět k Brixovu Dvoru a odtud do Volar.

Zpět

788 m n.m.
 18,6
 762 m n.m.

Mezi zajímavosti Volar patří do současnosti zachované unikátní stavby, staré dřevěné domy alpského stylu. Jsou to roubené nebo poloroubené domy s podkrovní světnicí, vyřezávanou pavlačí v předsazeném štítě a sedlovou střechou. V jednom tomto roubeném domě je také Volarské muzeum. Mezi další zajímavosti patří na náměstí stojící kostel sv. Kateřiny a více jak 30 dřevěných skulptur, rozmístěných ve všech částech města.
 Mezi zajímavosti obce Lenora patří staré sklářské domky jež jsou původní stavbou, bývalý zámeček majitele skláren, expozice sklářství v budově obecního úřadu. Obecní pec na chleba z 1. poloviny 19. století. Od dubna do konce prosince se pořádá každou poslední sobotu v měsíci veřejné pečení chleba, koláčů, housek a lenorských placek. Významnou stavebně technickou památkou jsou i lenorské „rechle” - krytý dřevěný most přes Vltavu se šindelovou střechou.
 Výrazné pozůstatky příkopů opevnění čtvercové pěchotní reduty z počátku třicetileté války na bývalé Zlaté stezce u Soumarského mostu.
 Rašeliniště Soumarský Most představuje typické údolní vrchoviště, které se zformovalo pravděpodobně na bázi odstaveného ramene v aluviu řeky Vltavy.

Turistika, Výlet do okolí - Okolo města Volary

Turistické zajímavosti v okolí:
Lenora   Volary   Horní Vltavice   Hora Bobík   Mrtvý luh   Stožec

Další trasy v okolí:
Cyklotrasa Z Volar okolo Vltavského luhu   Turistická trasa Stožec - Stožecká kaple   Turistická trasa Okolo Stožce přes Krásnou Horu   Turistická trasa Stožec - Srnčí vrch