Server České hory

Délka: 27,4 km
Obtížnost: náročná
Okruh: ANO, Značení: značená

Výlet začínáme od vlakového nádraží ve Stožci a vycházíme po žluté turistické značce v souběhu se železniční tratí k rozcestí Nové Údolí. Tady odbočíme na červenou turistickou značku a směřujeme k rozcestí U Rosenauerovy nádrže. Zde po modré turistické značce směřujeme podél Schwarzenberského kanálu přes rozcestí U Oslince, Hučina k Schwarzenberskému hornímu portálu tunelu. Dále budeme pokračovat po zelené turistické značce Hlučickou cestou k rozcestí Černý Kříž. Tady odbočíme na modrou turistickou značku, která vede po pravém břehu Studené Vltavy k rozcestí Lávka přes Studenou Vltavu. Z tohoto místa pokračujeme po neznačené cestě v souběhu se železniční tratí zpět do obce Stožec.

Zpět

27,4
 Stožec
 792 m n.m.

Stožec leží v údolí Studené Vltavy. Nedaleko Stožce na tzv. Stožecké skále se nachází poutní kaple Panny Marie. Dnes je známým turistickým cílem. Na jižní straně Stožecké skály se rozkládá přírodní rezervace s původním porostem klenové jedlobučiny.
 Nové Údolí je jedním z nejkrásnějších míst v České republice. Dříve tady bývala rušná pohraniční osada, dnes však zde kromě jedné chalupy najdete pouze bývalý celní úřad pro pěší a malé romantické nádraží. V turistické sezóně se můžete na 105 metrech svézt replikou parní lokomotivy, šlapací drezínou a obdržet pamětní jízdenku. V areálu jsou odstaveny také tři historické železniční vagóny, v nichž naleznete další zajímavosti – např. muzeum Pošumavských železnic s unikátním souborem dobových fotografií bývalého nádraží Haidmühle a dalšími zajímavostmi.
 Zbytky vypuštěné Rosenauerovy vodní nádrže jsou obklopeny smrkovými hvozdy. Právě zde se začala odvíjet celá trasa původního vodního díla - Schwarzenberského kanálu.
 Schwarzenberský kanál je mimořádnou technickou památkou jižních Čech. Vodní kanál spojuje jeden z přítoků Studené Vltavy a rakouskou řeku Mühl, přítok Dunaje. Délka kanálu je 44 km. Na spodním konci (nyní v obci Jelení ) je tunel zakončen novorenesančním žulovým portálem, na horním konci je tunel uzavřen portálem v novogotickém slohu. Na spodním portálu je vytesán letopočet 1823, který je letopočtem dokončení celého díla.

Turistika, Výlet do okolí - Stožec - Srnčí vrch

Fotogalerie trasy

Stožecká kaple (r. 1976)
Stožecká kaple

Turistické zajímavosti v okolí:
Stožec   Švarcenberský kanál   Mrtvý luh   Plešné jezero   Vrch Plechý   Vrch Třístoličník

Další trasy v okolí:
Turistická trasa Okolo Stožce přes Krásnou Horu   Turistická trasa Stožec - Stožecká kaple   Cyklotrasa Z Volar okolo Vltavského luhu   Turistická trasa Okolo města Volary