Server České hory

Délka: 18,5 km
Obtížnost: náročná
Okruh: NE, Značení: značená

Trasa začíná v Ramzové a pokračujeme na Šerák buď po červené turistické značce nebo si cestu můžeme zkrátit lanovkou. K chatě Jiřího těsně pod vrcholem hory pokračujeme po žluté turistické značce. Poté jdeme po hřebeni směrem ke Keprníku k rozcestí s červenou značkou. Dále po červené značce na vrchol Keprníku. Většinu cesty jdeme po území přírodní rezervace Šerák-Keprník. Z vrcholu sestupujeme k Trojmezí a na rozcestí uprostřed lesa odbočíme na žlutou turistickou trasu, kterou pokračujeme přes prameniště Hučivé Desné na vrchol Vozky k výraznému skalisku. Je odtud nádherný výhled na Brannou, Staroměstsko, Králický Sněžník a hřeben Hrubého Jeseníku. Z vrcholu se vracíme zpět na rozcestí, kde se dáváme strmě dolu po žluté turistické značce. Míjíme rozsáhlé rašeliniště. Žlutá značka nás dovede k rozcestí nad Hášovou loveckou chatou a dále klesáme k Volské louce. Odtud sestupujeme již mírněji po svazích Trojáku k hájovně Banjaluka a pokračujeme podél Branné po silničce až k rozcestí u mostu v Branné nedaleko železniční zastávky.

Zpět

18,5
 Branná
 587 m n.m.

Významné středisko zaměřené na sportovně - rekreační aktivity. Je ideální pro zimní i letní se rekreaci. Lanové dráhy jsou v provozu celoročně. V létě je významné místo jako výchozí bod pro letní turistiku.
 Vrch (1350 m.n.m.) na hřebeni Hrubého Jeseníku. Pod vrcholem stojí od roku 1888 horská Jiřího chata s meteorologickou stanicí. Po západním hřebeni vede na Šerák sedačková lanovka z Ramzové.
 Na vrcholu hory (1422 m.n.m.) se nachází svorové skály, z nichž je kruhový rozhled do dalekého okolí. Za dobré viditelnosti lze spatřit i Krkonoše se Sněžkou. Od počátku století je oblast okolo Keprníku přírodní rezervací. Je tvořena pralesem na rašelinném podkladu s loukami, tůněmi a rašelinnou květenou. Vrcholový porost tvoří především rašeliníky a mechy.
 Hora Vozka (1377 m.n.m.) s výraznými výhledovými skalisky ze staurolitických svorů na vrcholu. Vrchol hory je součástí přírodní rezervace. Ze skal je kruhový výhled na Branensko, Staroměstsko, Králický Sněžník a hlavní hřeben Hrubého Jeseníku.
 Z Volské louky se nám otvírají výhledy na masív Kralického Sněžníku a Šerák.
 V hájovně Banjaluka bývalo nádraží lesní železnice. Jsou tady patrné zbytky náspů a mostky.
 Horská obec nad řekou Brannou s vynikajícími podmínkami pro letní i zimní turistiku a lyžování. K významným památkám patří - renesanční zámek s cihlovými arkádami, renesanční radnice, nyní škola, a původně gotický kostel, renesančně přebudovaný na počátku 17. století. V obci se nachází také řada ukázek typické lidové architektury, které tvoří ojedinělý celek.

Fotogalerie trasy

Turistické zajímavosti v okolí:
Branná   Keprník   Ramzová   Šerák   Obří skály   Ostružná

Další trasy v okolí:
Turistická trasa Ramzová - Javorník   Turistická trasa Lipová-lázně - Šerák   Turistická trasa Okolo Červenohorského sedla přes Kamenné okno   Cyklotrasa Z Vrbna pod Pradědem na Praděd