Server České hory

Délka: 16 km
Obtížnost: středně náročná
Okruh: NE, Značení: značená

Tato trasa patří k nejkrásnějším v Českém Švýcarsku, a to především díky výhledům na Labské údolí a řeku Labe. Trasa začíná u nemocnice v Děčíně, odtud pokračujeme po červené turistické značce vzhůru kolem mohutných skalních bloků na vyhlídkovou plošinu Stoličné hory. Dále jdeme stále po červené po temeni kopce ke krátké odbočce na Sněžnickou vyhlídku a stále po okraji plošiny až k odbočce na Labskou vyhlídku. Nachází se zde vyhlídkový pavilon s nádhernými pohledy na údolí Labe. Po několika stovkách metrů se červená značka napojí na širší cestu, která vede při okraji skal nad údolím Loubského potoka k okraji obce Ludvíkovice. Na okraji vsi trasa sestoupí vlevo k potoku a krátkým kaňonovitým úsekem pokračuje ke hřbitovu padlých z 2. světové války. O kus dál opět stoupáme až na hranu pískovcové terasy nad řekou a dále k rozcestí Růžová vyhlídka. Červená značka dále pokračuje bez větších výškových rozdílů až k širší cestě vedoucí od Bynovce na Labskou Stráň. Zde si můžeme prohlédnout překrásnou vyhlídku zvanou Belvedér, která je nejstarší v Českém Švýcarsku. Pokračujeme přes obec Labská Stráň až do údolí Suché Kamenice a odtud vlevo podél jejího toku dolů až k silnici při břehu Labe. Po této silnici pokračujeme vpravo do Hřenska, kde trasa končí.

Zpět

16,0
 Hřensko - nábřeží
 129 m n.m.      křižovatka se a cyklo 21
Další fotky z okolí trasy:

Děčín je okresní město na březích řeky Labe při ústí řeky Ploučnice. Původně zde stávalo slovanské hradiště kmenu Děčanů, později knížecí hrad. Hradní areál prodělal několik přastaveb, poslední byla gotická. K dalším architektonickým zajímavostem patří raně barkoní kostel sv. Kříže z let 1687-91, kostel sv. Václava a Blažejě z let 1754-78, pozdně gotický most přes řeku Ploučnici. Na náměstí se nachází několik renesančních domů a novogotická radnice. Muzeum s obrazárnou, expozicí gotické plastiky a časoměrných přístrojů.
 Stoličná hora je stolová hora na pravém břehu řeky Labe. Na vrcholku se nalézá na pískovcové plošině obelisk vztyčený v roce 1879 u příležitosti stříbrné svatby císaře Františka Josefa I. a císařovny Alžběty. Od obelisku je pěkný výhled na město Děčín a protější Sněžnickou vrchovinu s nejvyšším vrcholem Děčínským Sněžníkem. Na samotné Stoličné hoře jsou ještě další dvě vyhlídky – Sněžnická vyhlídka a vyhlídka Labská stráž.
 Růžová vyhlídka je upravená skalní vyhlídka do údolí Labe nalézající se v Růžovém hřebeni. Z vyhlídky jsou pěkné pohledy do údolí Labe a na okolní skály a věže Růžového hřebene.
 Vyhlídka Belvedér je upravená skalní terasa asi 130m nad řekou Labe. V blízkosti terasy s vyhlídkou se nalézá bývalý hostinec, dnes penzion Belvedér. Na přelomu 18. století zde byla vybudována vlastníky nedalekého zámku v Bynovci sala terrena s dodnes dochovaným erbem zakladatelů - pánů z Clary-Aldringen a zároveň byla upravena vyhlídková terasa. Na terase se v té době pořádaly oblíbené hudební produkce.
 Obec Hřensko se nachází v romantickém skalním kaňonu. Původně zde stávala plavecká a dřevařská osada a sklady. Díky turistice došlo v 19. a 20. století k rozvoji obce. K historickým památkám patří kostel sv. Jana Nepomuckého z roku 1786. Hřensko je konečnou stanicí lodní dopravy na našem území a východiskem k soutěskám říčky Kamenice a Pravčické bráně.

Fotogalerie trasy

Salla terrena na vyhlídce Belvedér
Děčín - kostel Sv.Kříže

Turistické zajímavosti v okolí:
Děčín   Hřensko   Arnoltice   Divoká a Tichá soutěska   Dolní Žleb   Pravčická brána

Další trasy v okolí:
Turistická trasa Mezní Louka - Hřensko   Cyklotrasa Z Děčína údolím Labe do Německa a zpět   Cyklotrasa Z Benešova přes Žandov a Kamenický Šenov   Cyklotrasa Krajem pískovcových skal