Server České hory

Délka: 12,4 km
Obtížnost: středně náročná
Okruh: NE, Značení: značená

Výchozím bodem je železniční zastávka Mnichovo Hradiště. Odtud po červené značce asi 1,5 km k dálnici, pod ní a dále polní cestou mírně stoupáme 2,5 km do obce Zásadka. Tu projdeme a dostaneme se na parkoviště pod Valečovem (možnost občerstvení). Z hradu pokračujeme lesem dále po červené až na rozcestí Skalka. Zde sejdeme na silnici na zelenou značku a po ní pokračujeme asi 2 km skrz obec Mužský až na odbočku pod stejnojmenným kopcem. Z čedičového vršku je nádherný výhled na všechny strany. Dále po zelené dojdeme k restauraci Krásná vyhlídka. Pokračujeme vlevo podél hrany skal (červená a modrá značka) asi 500 m, projdeme 150 m dlouhou skalní soutěskou zvanou Studený průchod a po dalších několika stech metrech dojdeme ke skalním zbytkům Drábské světničky. Dále klesáme po modré pod skály, projdeme kolem pokroucených borovic Tančícího lesa až do obce Dneboh. Odtud po silnici přes Olšinu asi 2 km (znovu podejdeme pod dálnicí) do Březiny na vlakovou zastávku.

Zpět

12,4
 Březina - žst.
 244 m n.m.

Mnichovo Hradiště bylo založeno kolem roku 1250 mnichy nedalekého kláštera Hradiště. Václavem Budovcem z Budova byl postaven representativní zámek, jehož pozdějším majitelem byl i Albrecht z Valdštejna. Historické jádro města bylo vyhlášen městskou památkovou zónou. Nejnavštěvovanějším objektem města je zámecký areál. Přes francouzský a anglický park je možné dojít k bývalému kapucínskému klášteru s kostelem sv. Tří králů a barokní kaplí sv. Anny. Ve středu Masarykova náměstí stojí novorenesanční radnice. V bezprostřední blízkosti města se nachází hrad Valečov, Drábské světničky, Přihrazské skály a sopečná vyvřelina Káčov.
 Hrad Valečov byl postaven na místě staršího pravěkého hradiště a patří k tzv. skalním hradům. Byl postaven na čtyřdílném pískovcovém skalním bloku, část hradu byla vtesána do skály a část doplněna dřevěnými stavbami, jak se uvádí i v první dochované písemné zmínce z let 1316-18. Valečov je nejrozsáhlejší a nejkomplikovanější skalní hrad na našem území a navíc je i nejzachovalejší. Několik desítek metrů od hradu se nachází tzv. valečovská osada vytesaná do skal, jsou to desítky skalních bytů, světniček, chlívků a dílen, z nichž některé byly obydleny ještě v roce 1892. Hrad na rozdíl od většiny hradů je otevřen i v zimě.
 Mužský je skalní plošina s čedičovým vrchem (463m). Hluboké rokle dělí plošinu na pět částí: Mužský, Hrada, Příhrazské skály, skály u Drhlen a skály u Valečova. Plošina byla osídlena už v mladší době kamenné, poblíž Kobylí hlavy bylo objeveno sídliště se studnou a opevněním z 2. tisíciletí př. n. l. V Příhrazských skalách je skupina slovanských mohyl ze 7. - 8. stol. Vrchol Mužského byl v minulosti poničen těžbou kamene. Nachází se zde vojenský pomník z prusko-rakouské války v r. 1866. Na západním úpatí plošiny nad vesnicí Dneboh roste tzv. Tančící les. Po velkém sesuvu půdy, který 27. 6. 1926 zničil 11 domů osady Kavčiny, rostou stromy ve svahu šikmo.
 Drábské světničky jsou zbytky skalního hradu vytesaného ve skále na pískovcové hraně plošiny Mužský. Místo bylo osídleno již ve 13. století. Do skalních bloků bylo vytesáno asi 30 místností pospojovaných dřevěnými můstky a žebříky. Místnosti sloužily jako zásobárny, lidé žili v dřevěných obydlích. Během třicetileté války se sem uchylovali obyvatelé okolních vsí a v době 2. světové války ve světničkách přebývali partyzáni z řad horolezců. Model Drábských světniček lze spatřit v muzeu v Mnichově Hradišti.

Fotogalerie trasy

Turistické zajímavosti v okolí:
Hrad Valečov   Drábské světničky   Mnichovo Hradiště   Mužský   Kost   Plakánek

Další trasy v okolí:
Cyklotrasa Na Kost a Hrubou skálu   Cyklotrasa Na Prachovské skály   Cyklotrasa Z Branžeže na Kopicův statek a zpět   Cyklotrasa Po autokempech Českého ráje