Server České hory

Délka: 17,2 km
Obtížnost: středně náročná
Okruh: ANO, Značení: značená

Tento výlet vám představí dvě zajímavé zříceniny hradů kolem Stráže nad Ohří. Trasu výletu začínáme po zelené a jdeme vzhůru na vrchol Nebeské skály, který je již z dálky dobře viditelný. U rozcestí Odbočka na Nebeskou skálu se potěšíme prvními výhledy na údolí Ohře. Přímo ke zřícenině hradu Himlštejn musíme ještě 300 m. Po prohlídce se vrátíme zpátky k rozcestí Odbočka na Nebeskou skálu a pokračujeme dále po zelené směr Srní. Rozcestí se zelenou turistickou značkou je u cesty ze Srní do Krásného Lesa. My opustíme zelenou a budeme se držet silničky, která postupně klesá až do obce Krásný Les. Kousek před obcí Krásný Les uvidíme modrou značku na kterou odbočíme a ta nás zavede na zříceninu hradu Horní Hrad. Po prohlídce se vydáme zpátky po modré značce a do Stráže nad Ohří, kde náš výlet končí.

Zpět

17,2
 Stráž nad Ohří
 344 m n.m.

Samotný název obce napovídá, že se jedná o bývalé strážní místo na obchodní cestě v údolí řeky Ohře. Historickou památkou obce je kostel svatého Michaela a sousoší Nejsvětější Trojice.
 Hrad byl vystaven v roce 1495 na místě hradu staršího. Od roku 1574 je hrad pustý. Himlštejn (Nebeský kámen) je pojmenovaný podle své polohy na vysokém kopci u Stráže nad Ohří. Původní hrad tvořily dvě budovy, jejichž zbytky se nacházejí na nejvyšším místě areálu. Jižním směrem stojí dominanta Himlštejna - trosky hranolovité obytné věže o rozměrech 13x8 metrů. Z vrcholu je nádherný pohled na řeku přitékající rovinou od Ostrova.
 Samotná vesnička Srní s řadou pěkných horských domků se ukrývá na druhé straně hřebene.
 Horní Hrad (hrad Hauenštejn) byl postavený na vysokém skalním ostrohu soutokem dvou potoků někdy na konci 13. století ochraně obchodních stezek vedoucích údolím Ohře a důlní činnosti v okolních Krušných horách. V roce 1850 na bývalém místě nevelkého a strohého strážního hradu vzniká prostorný zámek, který byl zasazený do zdejšího horského plenéru. Hrad a zámek se dochoval ve velmi zchátralém stavu a v současné době je plně obnovena a zpřístupněna vyhlídková gotická věž, ostatní části jsou v rekonstrukci.

Turistika, Výlet do okolí - Zříceniny hradů kolem Stráže nad Ohří

Fotogalerie trasy

Stráž nad Ohří s Himlštejnem
Vrch Peklo před Stráží nad Ohří

Turistické zajímavosti v okolí:
Stráž nad Ohří   Klínovec   Perštejn   Ostrov nad Ohří   Jáchymov   Loučná pod Klínovcem

Další trasy v okolí:
Cyklotrasa Okruh kolem Klínovce   Turistická trasa Okolo Božího Daru   Turistická trasa Okolo Klínovce   Cyklotrasa Okruh po okolí Božího Daru