Server České hory

Délka: 23 km
Obtížnost: středně náročná
Okruh: NE, Značení: značená

Trasa začíná v Třemošnici u nádraží, odkud pokračuje po zelené značce směrem k centru. Po překročení Zlatého potoka odbočuje vlevo a vede kolem centra k Hedvikovu. Asi po kilometru se střetává s červenou značkou, po které se vydáme. V Hedvičině údolí červená značka odbočuje vpravo a ostře stoupá na hřeben Kaňkovských hor. Po 3km trasa sestupuje do sedla Kubíkovy Duby. Je zde i křižovatka turistických cest. Trasa poté opět ostře stoupá vzhůru po hřebenové cestě k Javorce, odkud následuje klesání k vodní nádrži Seč. Od křižovatky Na předělu cesta v podstatě kopíruje okraj nádrže, ke které se dostane u Dolní Vsi. Od židovského hřbitova pokračuje trasa podél vody do Březinky, kde odbočuje vpravo do osady Dvůr. Z Dvora jdeme do nedalekého Klokočova a dále po červené přes Modletín a odtud po zelené lesem vzhůru na Spálavu. Kolem památné lípy trasa vede poměrně náročným sestupem do Lánů, odtud asi 1km po silnici a poté po cestě vpravo přes menší údolí do Libice nad Doubravou.

Zpět

23,0
 Libice nad Doubravou
 422 m n.m.

Město leží v malebném kraji lesů. Historie je úzce spojená s dějinami hradu Lichnice, který se vypíná nad městem na skalnatém návrší.
 Vodní nádrž má zděnou přehradní žulovou hráz 42 m vysokou s délkou hráze v koruně 165 m. Leží mezi skalisky hradu Oheb a hradu Vichštejn, častěji dnes zvaného Vildštejn. Zadržovaná voda vytváří jezero 7 km dlouhé. Na březích postupně vznikl nejrozsáhlejší rekreační areál Chrudimska.
 V obci roste památná Klokočovská lípa. Roste na svém místě už od dob, kdy byl kraj pokrytý hustým hvozdem, místy s bažinami. Lípa stojí na trase historické stezky jako směrník. Okolí stromu chrání dřevěná ohrádka a u lípy se nachází i kamenný kříž. Památná lípa je vysoká 19 m, obvod kmene je 888 cm a odhadované stáří je okolo 1000 let.
 Ve středu obce stojí barokní kostel sv. Anny ze 17. století s novodobou dřevěnou zvonicí. Voda ve studánce u kostela má prý léčivé účinky.
 Malá vesnička u jednoho z nejvyšších vrcholů Železných hor. V obci roste na návsi památná lípa velkolistá s obvodem kmene 540 cm. U lípy stojí také malá dřevěná zvonička. Z vrchu Spálava je dobrý výhled.
 Nejstarší a nejkrásnější památkou obce je kostel Sv. Jiljí a památkově chráněné náhrobní kameny, novorenesanční zámek, socha Sv. Jana Nepomuckého a Mariánský sloup. Další významnou stavbou je Pilnův statek, který pochází z konce 18. století a je typickým představitelem lidového stavitelství.

Fotogalerie trasy

Vodní nádrž Seč
Libice nad Doubravou
Třemošnice - letecký pohed
Třemošnice - Zámek
Třemošnice - Stará vápenka

Turistické zajímavosti v okolí:
Třemošnice   Vodní nádrž Seč   Hrad Lichnice   Rezervace Lichnice-Kaňkovy hory   Chotěboř   Údolí Doubravy

Další trasy v okolí:
Cyklotrasa Kolem vodní nádrže Seč   Turistická trasa Okolo Třemošnice   Cyklotrasa Heřmanův Městec - Prachovice - Heřmanův Městec   Turistická trasa Chotěboř - Bílek