Server České hory

Obtížnost: středně náročná
Okruh: ANO, Naučná stezka: ANO
Značení: značená

Výlet začíná u železniční stanice v Jeseníku a odtud pokračuje po červené turistické značce vzhůru silničkou do Jeseníku lázní. Projdeme kolem hrobky zakladatele lázní Vincenze Priessnitze a dále kolem Enhuberova pomníku až k Jitřnímu prameni. Zde odbočuje trasa výletu vlevo a jde dál po zelené turistické značce mírně do kopce kolem Priessnitzova pramene k prameni Šárka. Trasa stále stoupá až k vyhlídkovému místu zvanému Medvědí kámen. Je odtud krásný výhled na Rychlebské hory a Žulovsko. Z vrcholu poté prudce klesáme pěšinou. Po chvíli se klesání zmírní a cesta pokračuje po lesní cestě přes potok na silnici. Po této silnici se dáme vlevo a po chvíli dojdeme k jeskyním Na Pomezí. Zde si lze prohlédnout tyto krásné jeskyně nebo hned jít dál po zelené a modré turistické značce vzhůru k železničnímu přejezdu. Za ním odbočuje trasa výletu vlevo z hlavní silnice a po žluté jde kolem vodní nádrže a hájenky k Priessnitzovu sanatoriu v Jeseníku lázních. Odtud se napojíme na červenou turistickou trasu po které jsme vycházeli a vracíme se zpět k železniční stanici Jeseník.

Zpět

601 m n.m.
 14,6
 451 m n.m.

Město nazývané „perlou Jesenicka“ pro svou překrásnou přírodní polohu. K zajímavým stavbám v Jeseníku patří původně renesanční radnice z 17. století a původně gotický kostel z roku 1418.
 Lázně Jeseník leží asi 2 km od centra města a patří mezi světoznámé lázně, především díky jejich zakladateli Vincencu Priessnitzovi. Léčí se zde především neuropsychická onemocnění a nemoci krevní. Nachází se zde 30 pramenů s množstvím upravených kolonád a lázeňských budov. Hlavní léčebná budova byla vystavena roku 1910 vídeňským architektem Bauerem.
 Priessnitzův pramen je ve tvaru mohyly a byl postaven v roce 1842.
 Medvědí kámen je vynikajícím vyhlídkovým bodem na hřeben Rychlebských hor a na Žulovsko.
 Celková délka jeskynního systému je asi 1000 metrů, délka turistické trasy činí 530 m s dobou prohlídky 45 minut. Vyznačují se úzkými a místy vysokými chodbami, které se v místech křížení rozšiřují v menší dómy.

Turistika, Výlet do okolí - Okolo Jeseníku

Jeseník - Radnice
Jeseník - Géniův pramen

Turistické zajímavosti v okolí:
Jeseník   Jeskyně Na Pomezí   Lipová - lázně   Bělá pod Pradědem   Rozhledna Zlatý Chlum   Žulový vrch

Další trasy v okolí:
Cyklotrasa Jesenické pohraničí   Turistická trasa Lipová-lázně - Šerák   Turistická trasa Okolo Jeseníku přes Zlatý Chlum   Cyklotrasa Vidnava - Žulová - Vidnava